Tot ziens…Maud Mulleman

10 weken stage, wat vlogen de weken voorbij! Je hebt je niet af laten schrikken door de lijst met mogelijke stageopdrachten die we voor je hadden liggen, maar deze met twee handen aangepakt. Vertel eens hoe je je stage hebt ervaren.

Maud heeft zich eerder in deze blog voorgesteld.

Wat studeer je en welk jaar zit je?

Ik volg de MBO-opleiding medewerker ‘Marketing en Communicatie’ op het Graafschap College. Momenteel zit ik in mijn tweede jaar.

Je kwam op kennismakingsgesprek en er lag al een pagina vol met mogelijke stageopdrachten, hoe vond je dat?

Het is heel grappig dat je het zegt, want toen ik het voor het eerst zag dacht ik bij mijzelf niet heel veel. Van het meeste wist ik niet hoe je zoiets kon maken of doen. Ondanks dat ik nog niet per sé een beeld bij had, vond ik dat juist wel interessant. Dit zou namelijk een compleet andere ervaring en werkzaamheden worden dan bij mijn vorige stagebedrijf.

Wat wilde je leren of aan werken tijdens deze stageperiode?

Ik had nog niet echt een idee bij mijzelf wat ik wilde bereiken tijdens deze stageperiode. Ik wilde juist heel graag een andere kant van het ‘vak’ zien. Ik had tot op dat moment maar één beeld voor de werkzaamheden van een marketing en communicatie medewerker. Hierin hoopte ik heel erg dat BeSite een andere kant kon laten zien, zodat ik een bredere ‘blik’ kreeg van mijn opleiding. En dat is zeker na deze stageperiode gelukt! Het is een compleet andere kant op gegaan dan mijn vorige stage.

Wat was je hoofdopdracht die je voor school kreeg en voor ons hebt opgepakt?

Voor school kreeg ik de opdracht om een vraagstuk te nemen die ik kon uitwerken in een project. Ik heb voor BeSite onderzocht wat zij kunnen doen om betere stagiairs te krijgen. Daarbij kan je denken aan betere vindbaarheid en communicatie over het stagelopen en ook de informatie beter aan te laten sluiten bij de belevingswereld van de student/stagiair. Daardoor krijg je studenten die beter aansluiten bij het bedrijf. Wat ik heb opgeleverd is mijn onderzoek met daarbij o.a. ideeën voor een stage detailpagina aan vormgeving en content, vernieuwde vacatureteksten en social media teksten.

Sporten op maandagen heeft zijn vruchten afgeworpen, of het is de lichtinval.

Wat heb je daarna allemaal gedaan tijdens je stage?

Naast mijn ‘hoofd’ opdracht van school heb ik ook voor TripTicket oftewel Parkeren ArenApoort de klantenservice bijgehouden. Dat was een hele klus met een paar grote pieken aan mails 😉 Hahah, maar dit was zeker een goede oefening voor mijn communicatie skills. Hierover voelde ik mij super verantwoordelijk en was ik degene waar iedereen naar toe ging met vragen. Eigenlijk was TripTicket in deze weken mijn ding wat ik in goede banen moest leiden.

Was je ook nog verantwoordelijk voor andere dingen?

Waar ik ook verantwoordelijk voor was, is natuurlijk het belangrijkste van allemaal. Ik moest zorgen dat de lunch op tafel stond om 12 uur. Met natuurlijk een eitje voor iedereen die dat wilde. Dus elke dag om 11:30 stond ik bij mijn collega’s met de vraag: ‘Wil jij een eitje bij de lunch?’. Best irritant, toch 😉 

Wat vind je van de sfeer bij BeSite?

Ik vind de sfeer bij BeSite heel goed. Alle collega’s kunnen informeel zijn, maar ook goed concentreren indien nodig. En natuurlijk de leukste dag van de week is de donderdag, dan had ik eindelijk mijn kans om te zingen. Of nou ja, geluid maken 😉

Wat was een uitdaging tijdens het stagelopen?

Wat ik persoonlijk een uitdaging vond was het ontdekken van een MacBook. Hiervoor heb ik alleen maar gewerkt met Windows. Tijdens deze stageperiode ben ik er achter gekomen dat een MacBook erg anders werkt dan een Windows-omgeving. Maar natuurlijk was het niet alleen een uitdaging om erachter te komen hoe mijn laptop in elkaar zat. Ook was het een uitdaging om uit te zoeken hoe je vanuit klantenservice de vragen het beste kon beantwoorden. Waar hadden de klanten behoefte aan om als antwoord te krijgen.

Wat vond je het leukste om te doen?

Ondanks dat ik veel leuke dingen heb gedaan, vond ik het erg interessant om mee te kijken met interne overleggen. Zo zie je een hele andere kant van het mogelijke werk. Daarnaast vond ik het ook leuk dat ik werd betrokken in verschillende projecten waar andere collega’s momenteel mee bezig waren. Dit gaf mij het gevoel dat ik een collega was en niet een stagiair.

Wat is het belangrijkste dat je hebt geleerd tijdens je stage?

Dat niet afwachten de enige oplossing is. Er zelf achteraan gaan is ook een optie. Laat niet alles afwachten op één moment, maar ga er achteraan zitten voor een antwoord/reactie.

Heb je nog tips voor ons als stagebedrijf?

Ik heb heel eerlijk gezegd geen tips, alleen maar tops.

Persoonlijk vond ik het namelijk erg fijn om mee te kijken naar verschillende kanten van alle werkzaamheden. Die kansen hebben jullie mij gegeven, ook om bijvoorbeeld zelfstandig een klantenservice te onderhouden. Ik heb hier veel van geleerd. 

Heb je een tip voor toekomstige stagiairs?

Wees niet bang om je stem te laten horen (speciaal op de donderdag) en geniet ervan want het vliegt zo voorbij.